Action Script'le Çizimin Temelleri

Flash, dinamik olarak grafikleri yaratmanız için ActionScript yoluyla size büyük bir olanak verir. Yani bütün grafikleri elle şekillendirmek zorunda değilsiniz.

Flash, dinamik olarak grafikleri yaratmanız için ActionScript yoluyla size büyük bir olanak verir. Yani bütün grafikleri elle şekillendirmek zorunda değilsiniz. Grafikleri bu metod ile oluşturmanın faydaları, nedir? Her şeyden önce, bu metod sizin flash filmlerinizin boyutunu azaltır. Daha büyük etkileşimlilik, yaratıcılık ve daha çok olanak için sınırsızlık demektir. Haydi, ActionScript'le çizimin temellerine başlayalım.

Düz çizgi çekmek.
Yeni bir flash dokümanı açın. İlk layer'in keyframesine tıklayın ve klavyeden F9'a tuşlayarak action script panelinin açılmasını sağlayın. Panel'e alttaki kodu yazın:


_root.lineStyle(3, 0x0000FF, 100);

_root.lineTo(120, 75);



Filminizi test edin (PC Ctrl+enter-Mac Comman+enter) Flash filminizde alt resimdeki gibi bir çizgi görmelisiniz.



Şimdi girdiğimiz ilk kodu açıklayalım:


_root.lineStyle(3, 0x0000FF, 100);



Flash' a action script yoluyla söylememiz gereken ilk şey nasıl çizgi çizmesi gerektiğidir. lineStyle' nin tam olarak flash'a yaptığı emir parantez arasında izleyen üç parametre yoluyladır. İlk olanı çizgi kalınlığıdır. Değer 0 ve 100 arasında herhangibir sayı olabilir. 0 en ince, 100 ise en kalınıdır. Ben keyfi olarak bu çalışma için 3'ü seçtim. Sonraki parametre ise çizgi renginin ne olması gerektiğini söyler. Bu, onaltılık bir değer ile ifade edilir, Değerden önce karakterler önüne 0x gelmesi bunun ondalık bir değer olduğunu flash'a söyler. Eğer biz bunu ihmal etseydik, flash bu değişkenin bazı türü olduğunu sanacaktı.

Peki siz özel bir rengin ondalık kodunu nasıl bileceksiniz? Bunun için araçlar paneline gidin ve "Colors" bölümündeki gizgi rengi (stroke color) veya dolgu rengi (fill color) sekmelerinden birinin üzerine tıklayın. Seçeceğiniz rengin üzerinde mouse ile durun ve alttaki gibi o renge ait ondalık kodu görün.



Son parametre çizginin alfa değerini (saydamlığını) tanımlar. Bu bir yüzde değeridir. Eğer siz 0 yazarsanız çizginiz tamamen saydam olacak ve sahnede görünmeyecek. Siz çizginin %100 opak olduğu durumlarda bu parametreyi ihmal edebilirsiniz. Alttaki kodda olduğu gibi:


_root.lineStyle(3, 0x0000FF);



İkinci as kodumuz


_root.lineTo(120, 75)



lineStyle emriyle çizmek için, sizin belirlediğiniz özelliklerle LineTo emri herzaman gelmelidir. Bu sefer parantez arasındaki parametreler çizginin sahnemize denkler (pixel) olduğudur. İlk parametre x'dir. (Flash'ın koordinat sisteminde sahnede yerleştirildiği en sol köşe) İkinci parametre ise y'dir. ( Flash'ın koordinat sisteminde sahnede yerleştirildiği en üst köşe) Değerler arttıkça alt resimdeki gibi + yöne doğru ilerler.



Bundan dolayı (120,75) parametreleri "lineTo" emrinin bir parçasıdır. Alt resimde bunu görebilirsiniz.



Eğer siz bu çizginin bitiminde yatay bir çizgi çizilmesini isteseydiniz mevcut action script kodumuz alttaki gibi olacaktı. Yeni kodu panele yapıştırın ve test edin.


_root.lineStyle(3, 0x0000FF, 100);

_root.lineTo(120, 75);

_root.lineTo(200, 75



Eğer son çiziminizden bağımsız başka bir yerde bir çizgi daha çekmeyi isteseydiniz ne olacaktı? Alttaki yeni kodu panele yapıştırın ve test edin.


_root.lineStyle(3, 0x0000FF, 100);

_root.lineTo(120, 75);

_root.lineTo(200, 75);

_root.moveTo(300, 150);

_root.lineTo(180, 240);



Alt resimdeki gibi bir sonuç elde etmeniz gerekiyor. Peki neden 3. çizgimiz ilk iki çizgimizden bağımsız bir noktada oluştu. Çünkü burada çizdiğimiz 3. çizgi için "moveTo" kodu ile farklı bir başlangıç noktası oluşturduk. Eğer bunu kullanmasaydık ilk çizgilerin beraberinde gelen hazır başlangıç noktasını kullanacaktık.



Siz istediğiniz çizgilerinizin özelliklerini değiştirebilirsiniz. Bunun için mevcut olan alttaki kodu panelinize yapıştırın ve test edin.


_root.lineStyle(3, 0x0000FF, 100);

_root.lineTo(120, 75);

_root.lineStyle(0, 0xC71D1F, 100);

_root.lineTo(200, 75);

_root.moveTo(300, 150);

_root.lineStyle(15, 0x25A988, 60);

_root.lineTo(180, 240);



Sizler bu gibi örneklere benzer bir kare veya üçgen çizmeyi deneyebilirsiniz. Bunun sizin için çalıştıkça gerçekten kolay bir şey olduğunu göreceksiniz. Gelecek derste alt resimdeki gibi, eğri çizim ile ilgili bir derste beraber olacağız iyi çalışmalar.



Not: Bu dersin hazırlanmasında "Lucamaras" adlı web sitesinden yararlanılmıştır.
  • Etiketler;
Yorum Yaz

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekiyor!

• 12 yıl önce
güzel bir ders olmuş, emeğine sağlık..
• 12 yıl önce
teşekkürler çok güzel olmuş... devamını istiyoruz...
• 12 yıl önce
Emeğinize teşekkürler, güzel bir ders.
• 12 yıl önce
emeğinize sağlık
• 12 yıl önce
ya sızden rıcam bana bır dinamik sayfa ornegı gonderırı mısınız

Yukarı Git