InDesign Tasarımcılar İçin Bir Dönüm Noktasıdır!

InDesign son sürümlerindeki özelliklerle artık grafik tasarımcılar için olmazsa olmaz başucu bir program haline dönüşmüş durumda ve değeri her geçen an daha da artıyor. Bu yazıda InDesign’ı kimler öğrenmeli, öğrenmeye nereden başlamalı, nelere dikkat etmeli gibi noktaları ele alacağız.

InDesign son sürümlerindeki özelliklerle artık grafik tasarımcılar için olmazsa olmaz başucu bir program haline dönüşmüş durumda ve değeri her geçen an daha da artıyor. Bu yazıda InDesign’ı kimler öğrenmeli, öğrenmeye nereden başlamalı, nelere dikkat etmeli gibi noktaları ele alacağız.

Kimler InDesign kullanıyor?

Soru size çok basit gelebilir, uzun zamandır eğitimci olarak seminer ve kurumsal eğitimlerim de bu soruyu öğrencilerime soruyorum ve “Sizce nasıl bir yazılım?” sorusunu yöneltiyorum. Aldığım en klasik ve eksik bilgiler içeren cevaplardan biri; “Quark benzeri bir yazılım olduğu fikrinin hakim olması.”

İlişkilendirilmek istenirse design alanında bir çok programa benzetilebilir. Internet ortamında yer alan forum kaynaklarının bazılarında konu hakkında araştırma yapan yeni kullanıcılara verilen yanıtlar ne yazık ki oldukça yüzeysel ve doğru bilgiler içermemekte, yanlış yönlendirmeler yapılmakta.

Bana göre InDesign bir sunum programı, interaktif özelliklere sahip etkileşimli belgeler üretebilen bir araç, ileri düzey tipografi kural ve özelliklere sahip sanat yönetmeni, sayfalara hükmeden sayfa sekreteri, içinde barındırdığı otomasyonlar sayesinde tam bir kumanda merkezi. Yeter ki kullanıcılar sahip oldukları bu aracı ana temelleri üzerinde yaptıkları hazırlık süreçleriyle etkili bir şekilde kullanabilsinler. Bu kullanımın ana başlıklarını bu yazıda bulabilirsiniz.

Her şeyden önce, bir tasarımcı için bir yazılım tercihinin temel nedenleri, hızlı olması, kullanıcı odaklı olması, ona zaman kazandırması, kolay kullanımı olması ve kaydetmeyi unuttuğu belgenin kapanması durumunda onu geri kurtarabilmesi. İki rakip yazılım Quark ile InDesign arasındaki benzerlik ve farklılıklar Quark programının gelişimini direkt olarak etkilemesi sonucu Quark 9. sürümüyle yenilenerek “rekabette halen varım” diyerek kullanıcıların önüne sürüldü. Bu rekabetin sonuçlarını izliyor olacağız.



Öğrenmeye nereden başlamalı?

Bana göre, her programın mekanik (teorik) ve pratik (deneyimsel) iki bölümü vardır. Teorik bölümü her program için geçerli olmak üzere öğrenilmesinde hiç bir problem olmayan kuru bilgi yönüdür. Kitaplar, internet kaynakları bu bilginin öğrenilmesi için alternatif alanlardır. Pratik kısmı, öne çıkan en önemli bilgi bölümü içinde bulunduğunuz sektörün, çalışma alanının yazılı olmayan deneyimlerinin, yetenek ve birikimlerinin ortak sonucudur.

Teorik ve deneyimsel bilgilerin bir bölümünün bulunduğu, tasarım, sayfa tasarımı, tipografi konularını ele alan, sayıları ne yazık ki 15, 20 adeti geçmeyen kitaplardan biri bile bir çok kişi tarafından halen bilinmiyor. Tasarım kitabı denilince program öğreten kitapların akla geldiği ülkemizde ilk önce kütüphanemizi mesleğimizle ilgili yayınlarla doldurmalı ve bunları nitelikli bir şekilde tüketmeliyiz.

Bu kitaplar karıştırıldığı en azından minumum seviyede eskiz, taslak, grid, layout, tipografi, marj boşlukları, nehir, espas konularında bazı şeylerin ezbere yapılmaması gerektiğini, bir tasarımda böyle bir şeyler var olduğunu, dikkate alınması gerektiğini herkes öğrenecektir.

Öğrenmeye ilk önce ilgilendiğimiz, içinde bulunduğumuz mesleğin araştırma, inceleme vb. kitaplarını alarak bir yerden başlamalı.

Sektörel yerli yabancı kaynaklarını takip etmeli ve bir yol haritası çizmeliyiz.



Bir bilene ya da Google’a sorun!

Soru sormak hiç de kolay değildir. Araştırma yapan, merak eden ve öğrenen kişi soru sorabilir. Her mesleğin incelikleri vardır, diye toplumda söylenir. Doğrudur, bu incelikleri, izlenecek yolu, kendimizden daha deneyimli kişilerden öğrenmenin bir yolunu bulmalıyız ve bu süreç hiç bir zamanda bitmeyecek bir etkileşimi doğurur.

Soru sormanın önünde bile bana göre öncelikle araştırma vardır. İşin kolayına kaçan, hazır cevabı arayan kişilerin soruları, yardım istemeleri bazen samimiyetten uzak olabiliyor. Google’ı ne kadar iyi kullanabildiğinizin testini her gün yapıyorsunuz aslında. Arama kriterlerini bir yerlerden bularak tasarım odaklı araştırmalarınız da, interneti ve zamanınızı verimli kullanmanın yollarını bulmalısınız.



Karalama ve Planlama

Bu güne kadar hangi tasarımlarınız için boş bir kağıda eskiz çizerek, karalama yaparak hazırlık yaptınız. Önceki sayfada sağ üste ve altaki fotoğraf bir tasarım öncesi yapılan, sayfa tasarımıyla ilgili ön taslak bir çalışmanın çizimleri. Bu size, düşüncelerinizin, tasarımınızın mini bir uygulama testinin sonuçlarını verir. Bilgisayar başında denemeler yaparak zaman kayetbeminiz yerine, nasıl bir tasarım yapacağınız konusunda kendinizle bir tartışma fırsatı sunar. Bu karalamaları rast gele bir kağıt parçasında yapmak yerine özel bir defter üzerinde yapmanızı öneririm. Çünki, zamanla bu düşünceler burada birikir ve ihtiyaç duyduğunuzda geçmişte yaptığınız bir taslak çizimi başka bir tasarıma uygulamak için kullanabilirsiniz.

Farklı içerikli tasarımlarımız sırasında, sayfa üzerinde işlenecek elemanların, bölümlerin, içeriklerin planlaması bir o kadar rast gele yapılabilmekte. Tasarım öncesinde, örnek bir iki sayfa üzerinde çalışarak bu çalışılacak sayfaların InDesign yetenekleri doğrultusunda style, master page ile bir kalıp, yönetim altına alınması gerekli. Bu planlama aşamasında ilerleyen sayfalarda karşınıza çıkabilecek yazım biçimlendirmelerinin tümü bir style ile yönetim altına alınmalı. Bu hazırlıklar yapıldıktan sonra, çok daha farklı sayfa düzenleme, yazı biçimlendirmeleri karşınıza çıktığında InDesign style’leriyle biçimlendirmeniz gerekmektedir. Üsteki InDesign’ın Paragraph Styles panelinde gördüğünüz sitiller ön çalışmada hazırlandı.

Tasarımı yapılacak belgenin tümü incelerek farklı bölümleri bir araya getirildi ve hepsi için InDesign Style’leri hazırlandı. Bir tasarım uygulamasında InDesign’ın tüm sitil özelliklerini kullanabilirsiniz. İşin başında bu hazırlığı yaptığınızda ilerleyen sayfalarda neredeyse tek tıklama ile sayfayı biçimlendirmek mümkün olacak. Kendinizi bir test edin, kaç çeşit InDesign sitili biliyorsunuz.



InDesign Style Çeşitleri

Bir tasarımda ihtiyaç duyabileceğiniz InDesign Styles kütüphanelerini aşağıda yazıyorum. Bunların uygulamaları önümüzde yazıların konusu olacak. Ama emin olun, bir tasarımda hepsine ihtiyaç duyabilirsiniz ve tasarımınızı ne kadar çok sitille biçimlendirirseniz işiniz bir o kadar düzenli olur.

[*] Character Styles
[*] Paragraph Styles
[*] Grep Styles
[*] Newline Styles
[*] Nested Styles
[*] Next Styles
[*] Cell Styles
[*] Table Styles
[*] Object Styles

Yukarıda yazan liste InDesign’ın bir çalışmada kullanabileceğiniz en güçlü araç gruplarından biridir.

Tasarımınızın ön hazırlığını, eskiz çalışmasını yaptığınızda, bunu bir alışkanlık haline getirdiğinizde daha iyi işler üretebildiğinizin farkına varacaksınız.

Tercih ettiğiniz font ve renk konusunda internet kaynaklarından yararlanabilirsiniz. Kuler sitesi renk için ve tasarımcılara öneriler için harika bir çözüm noktası. Bir birleriyle uyumlu renkleri bulmak, programda kullanmak oldukça kolay.



Hangi Font’u Seçmeliyim?

Size uzun uzun tipografiden bahsetmeyeceğim. Yaptığım özel bir proje için sevgili dostum Ömer Durmaz’a danıştım. Dolaylı yoldan iki güzel öneride bulundu: Bir tanesi az önce sizlere önerdiğim bir bilene ya da Google’a sorun'du. Google’a sormamıştım, uzman olduğu bir konuda bir bilene sormayı tercih etmiştim. Ömer’e de sormadan belki yukarıda görsellerine yer verdiğim www.bonfx.com sitesine ulaşabilirdim. Bu sitenin ücretli ve ücretsiz güzel araştırmaları var.

Bu ve benzeri kaynaklarda başlıklar, düz metin için hangi tür fontları kullansam dediğinizde kalıpsal önerilerle karşılaşabilirsiniz. Ama günümüzün modern fontlarında bu kalıpları yıkan harika çözümler bulunmakta. Bunları takip ederek tasarımlarımızın kalitesini artıran özel fontları, doğru fontları kullanmalıyız. Tipografi konusunda eksik bilgileri yazımın başında da belirttiğim ülkemizde yayınlanmış yirmiyi geçmeyen tasarım kitaplarının ara sayfalarında bazı sadece tipografi ile ilgili olan kaynak kitaplarda bulabiliriz. Tasarım disiplinleriyle kaynakları araştırdığınızda ülkemizde hiç de yabana atılmayacak kaynağı online kitap satış mağazalarından elde edebilirsiniz. Sevgili meslektaşlarıma, “Biraz hareket!” diyorum, “Araştırın, satın alın, kendinizi geliştirin!” diyorum.

Grafik tasarım kitapları derken, Photoshop, InDesign program öğreten bir kitap diye anlıyorsak ve sektörel kitap yerine evimizde sadece bunlar varsa burada düşünmek gerekli. Bunlar benim direkt gördüğüm, tespit ettiğim konulardır.

Bonfx sitesinde vb. kaynaklarda birbirleriyle kullanımı güzel olan fontlar için alternatifli çözümler, kullanılarak görselleştirilmiş. Bir başvuru kaynağı olarak değerlendirilebilir. Kendi kütüphanenizi benzer uygulama örnekleriyle zenginleştirebilirsiniz.

İnternet kaynaklarında 5 Adımda Doğru Tipografi adı altında çeviri bir yazı var. Bu konuda ihtiyacı olanlar için verdiğim tıklayarak inceleyebilirler. Karşılarına sonuçları örnekli olarak açıklanmış 5 bölümlük bir yazı dizisi çıkacak. Oldukça yararlı bulduğum bir konudur. Bir kısmı Web CSS ile ilgili olsa bile mutlaka değerlendirmelisiniz.

Bölüm 1: Ölçü
Bölüm 2: İşaretler
Bölüm 3: Ligature
Bölüm 4: Tipografik düzen – Boyut
Bölüm 5: Tipografik düzen – Ağırlık

Bu kaynağın haricinde makale ve örnekli bir çok çalışmaya ulaşmanız da mümkün.

  • Etiketler;
Ceyhun Akgün
Ceyhun Akgün, özel eğitim kurumlarında Masaüstü Yayıncılık Eğitmenliği yapıyor. Photoshop konusunda çok sayıda seminer ve eğitimlerde ders verdi. Kendisi aynı zamanda tasarımcıların, reklamcıların bir araya gelerek oluşturduğu Greyfurt isimli grubun kurucusudur. Bunların yanısıra ulusal bazda yayınlanan MacLine, Dijital Teknik, PhotoLine, Dijital Arts dergilerinde yazarlık ve editörlük yapmaktadır. <p>Akgün, ayrıca Photoshop, Illustrat DVD Eğitim Setinin de hazırlayıcısıdır. Ambalaj Tasarımı konusunda özel çalışmaları bulunmaktadır. Ceyhun Akgün, Sanalkurs Ailesi içinde bundan böyle yazılarıyla sizlerle olacaktır.
Yorum Yaz

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekiyor!

'nehir' nedemek anlayamadım
harika bir paylasımm tesekkurler.. Bir kelimeyi anlayadım (nehir) araştım bulamadımm
Yazı bloğunu sağdan soldan blokladığınızda kelimeler arasında orantısız boşluk oluşur. Bu boşluk üst ve alt satırlarda hizalı bir şekilde gözle görülebilecek beyaz boşluklar oluşturur. Vurgulamak istediğimiz budur. [img]http://www.photoshopmagazin.com/images/loaded/2006/010_ekim/tipografi2.jpg?0.9212549011866471[/img]

Yukarı Git