C++ ile Üslü Sayı Hesaplama

C++ ile yapacağımız bu program, üslü sayının değerini hesaplar ve ekranda gösterir. Sayıyı ve kuvvetini kullanıcı ekrandan girer ve program bir döngü ile değeri bulur. Bunun için yeni stil C++'ı kullanacağız. Derleyici ile çalışmayı bildiğinizi varsayacağız.

Merhaba, aşağıdaki program, üslü sayının değerini hesaplar ve ekranda gösterir. Kodların işlevlerini anlatmaya çalıştım. Derleyici ile çalışmayı bildiğinizi varsayacağım. Umarım bu ders, bilmeyenler için öğretici, bilenler için pekiştirici olmuştur.

Öncelikle bir I/O (girdi/çıktı) kütüphanesi olan iostream'i programımıza ekleyelim. Bu kütüphane sayesinde iki adet değişkeni (üs ve taban) klavyeden isteyeceğiz ve ekrandan bazı mesajlar göstereceğiz. Programa eklemek için aşağıdaki kodu kullanıyoruz.


#include <iostream>


Bu kodun hemen altına, kütüphanedeki verilerin saklanması için using namespace std; yazıyoruz. Yani programımız şimdi aşağıdaki gibi olması lazım:


#include <iostream>

using namespace std;



Ve sonra ana fonksiyonumuz olan int main() ifadesini giriyoruz. Bu koddan sonra { ve } operatörlerinin arasına aşağıdaki kodları yazıyoruz. Kodların yanlarına açıklamalarını yazdım.


double us, taban; // us ve taban adlı iki değişken deklare ediyoruz.



    cout << "Sayinin ussunu girin: "; // Kullanıcıdan sayının üssünü girmesini istiyoruz.

    cin >> us; // Klavyeden girilen değeri us değişkenine atıyoruz.

    cout << "Tabani girin: "; // Kullanıcıdan tabanı girmesini istiyoruz.

    cin >> taban; // Klavyeden girilen değeri taban değişkenine atıyoruz.



    int b = taban; // Asıl mesele buradan başlıyor, burada b değişkenine tabanın değerini atıyoruz.

    for (int a = 1; a < us; a++)

        b = taban * b;

    // Yukarıda bir döngümüz var, üslü sayıyı hesaplamak için ben bu döngüyü kullanıyorum.

    // Döngüde kısaca şu ifade ediliyor; a değişkeni us'ten küçükse a'yı bir arttır ve...

    // ...b değişkenine taban ile son çarpımın çarpımını (taban * b) ata.



    cout << "nSonuc: " << b << "n"; // Döngü bitti ve sonucu ekranda gösteriyoruz.



    system("pause"); // Bu kod bir tuşa basmadan programın kapanmasını önlüyor.

    return 0; // 0 döndürür.



Böylece programımızı tamamlıyoruz. Burada anlaşılması gereken şey for döngüsü... Niçin döngü kullanıyoruz, buna gelelim. taban * taban * taban diyerek de tabanın küpünü buluyoruz ama önemli olan, üssün kaç olduğunu kullanıcının girmesi. Bu döngü sayesinde, diyelim ki kullanıcı üs için 5 girmiş olsun, taban * taban * taban * taban * taban işleminin sonucunu bulmuş oluyoruz. Döngüler her zaman işlemi kolaylaştırır.
Program, derlendikten sonra aşağıdaki çıktıyı verecektir:


Sayinin ussunu girin: 6

Tabani girin: 5



Sonuc: 15625

Devam etmek için bir tuşa basın . . .



Unutmayın, programa çok büyük sayılar yazarsanız, sonucun bit değerinden dolayı başka bir cevap verebilir.

Tabii ki; bu sadece bir örnek. Siz farklı döngüler kullanabilirsiniz.
  • Etiketler;
Yorum Yaz

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekiyor!

Eyvallah çok saol usta vallaha. Kafayı yiyodum yapamadım diye sayende kafam yerinde duruyor teşekkürler. :)
a değişkenini ne için kullandın , a değişkeniyle ilgili bir işlem yok sadece for döngüsünün içinde ne anlam ifade ediyor ki ?
Yalnız, istenen sonuca ulaşabilmek için döngüyü sıfırdan başlatmanız lazım...

Yukarı Git