A' dan Z' ye Fotoğraf Terimleri

Bu dersimizde A' dan Z' ye fotoğraf terimlerini hep birlikte göreceğiz.

Merhaba arkadaşlar,

Bu dersimizde A' dan Z' ye fotoğraf terimlerini hep birlikte göreceğiz.


Fotoğraf terimleri, sürekli karşınıza çıkıp aklınızı karıştırır, bunlar fotoğraf dünyasında daha da fazla, bunların en çok kullanılanlarını kısaca anlatıcak olursak;

A-Alan derinliği; Bugunlerde en çok istenen efekt herhalde bu, büyük sensorlu yada açık diyaframlı bir kamera kullandıysanız bunu çok iyi hissetmişsinizdir, ama örnek olarak;

B-Bokeh; alan derinliğinin, Japonca karşılığı olarak, günümüz fotografçılarının dilinden düşmeyen kelime. Full Frame makinelerin verdiği bokeh hissi gerçekten ayrı olsa da, APS-C ve Büyük sensorlu kompaktlarla da kayda değer bokeh yaratılabiliyor.

C- Circular Filter: Türkçeye çevirecek olursak, Dairesel filtre anlamına geliyor, profesyonellerin kullandıklarının aksine, sürekli makine üzerinde duracak ve kullanımı kolay olan filtreler bu şekilde adlandırılıyor, bkz. UV, Polarize, ND filtre

D-Diyafram; Sensor üzerine düşecek ışıgın miktarını ayarlamak için kullanılan, genelde "blade" ya da kanat olarak adlandırabileceğimiz yapıdan oluşan, fotograf makinesinin objektifine doğru baktıgınızda fotograf çekilme anında kapanıp açılan mekanizma. Eğer diyafram değeri küçük ise bu açıklık fazla, eğer diyafram değeri büyük ise bu açıklık az olarak ters orantılı anlatılabilmekte. Tabi diyaframın tek özelliği ışık miktarını ayarlamak değil, alan derinliği hissini vermekteki en büyük etkenlerden biri olarak karşımıza çıkmakta, mesela iyi bir portre çekmek istiyorsanız, full-frame makinede 85mm f/1.4 gibi bir lens kullanabilirsiniz, fakat iyi bir manzara çekmek istiyorsanız full-frame makinede 17mm f/8-f/11 kullanmanız gibi birşey.

E-Enstantane; Sensor üzerine düşecek ışıgın süresi olarak açabiliriz, eğer spor karşılaşması çekiyorsanız 1/500-1/1000, ama eğer uzun pozlama yapıcaksanız 100s-1/60s olarak kullanabileceğiniz değer.

F- Focal Length, yani odak uzaklığı olarak Türkçeye çevirecek olursam, lensinizin odak uzaklığını veren değer, bu değer netleme halkası ile minimum mesafeden sonsuza kadar değişebiliyor.

G-Gren; Filmli makinelerden gelen bir terim, fakat günümüz dijital makinelerinde elektronik kirlilik olarak adlandırabiliriz, kaliteli ve temiz fotograflarda gren oluşumunun az olmasını istiyorsanız ISO200'ün üzerine çıkmamanız gerekiyor, fakat iyi bir DSLR yada full-frame makineniz varsa, günümüzde ISO 16000'e kadar sorunsuz fotograflar çekebiliyorsunuz, tabi teknolojininde şu anda bir sınırı var, o değerler üzerinde gren oluşmaya başlıyor ve fotograftan soğuyabiliyorsunuz, greni temizlemek için kaliteli programlar olsa da, şu anda insan gözü gibi fotograf çeken bir makine henüz yapılamadı..

H- Hareket; fotografta hareketi dondurmak veya anlatabilmek tamamen sizin elinizde, mesela bir yarış arabasını 1/2000 gibi bir ölçüde çekerseniz araba duruyormuş gibi gözükebilir, fakat eğer iyi bir tripodunuz ve takip edebileceğiniz bir mesafe varsa 1/200 gibi bir değerde çektiğinizde aracın hareket ettiğini daha iyi anlatabilirsiniz.

H-HDR: olarak karşınıza çıkan terim, aslında günümüzde ortaya çıkan bir olay değil, uzun bir geçmişe sahip bir olgudur, insan gözü hızlı mekanizması ile aydınlıktan karanlığa, yada karanlıktan aydınlığa uyum sağlarken, çoğu dijital makineden daha iyi dinamik aralık sunmasına rağmen, artık dijital makineler insan gözünün dinamik aralığını zorlamakta. HDR aslında çok karanlık bir ortamdan, çok aydınlık bir ortamı pozlamakta kullanılabildiği gibi, son zamanlarda sadece tüm ışıgı ve detayı hapsetmek içinde kullanılabilmekte.


I-ISO; Gren'de değindiğim üzre, makinenin sensorunun ışığa hassaslığı olarak Türkçe'ye çevrilebilir, bu rakam ne kadar düşükse o kadar ışığa az hassas ama temiz fotograflar üretir, bu değer ne kadar yüksekse ışığa hassaslığı o kadar artar, fakat paralelinde gren artışıda gözlenebilir.

J- Jello: Sensor üzerindeki farklı pixellerin farklı zamanlarda veri göndermesinden dolayı ortaya çıkan yağlanma efektine verilen Jello adtır. birde JPG, kompakt makinelerin çekebildiği, SLR'lerde ise pek tercih edilmeyen genel fotografların dosya türüdür.

K-kelvin; renk yada ışık sıcaklığı olarak verilen değerdir, bir renk ne kadar soğuksa o kadar mavi, ne kadar sıcaksa o kadar kırmızı gözükür, profesyonel fotografçılar bir yana, artık giriş seviyesi her makinede bu ayarlar bulunmakta, ve farklı ışıklarda optimum beyaz dengesini sağlamakta.

L-Lens; makinenin vazgeçilmez ekipmanı olan lensler çeşitli boyutlar ve özellikler olarak karşımıza çıkmakta, kısaca değinecek olursak, mm olarak verilen değer neredeyse her lensle değişmekle beraber, bazı lenslerde bu değer farklı aralıklarda alabilmekte, mesela makineniz ile beraber satılan 18-55mm veya 17-40mm lens, geniş açı - orta olarak adlandırılırken, 70-200 orta - tele, 100-400 süper tele olarak adlandırılabilir.
M-Makro;Aslında çokça karıştırılan bir terim olmakla beraber, makro gerçek anlamda, gözle görünemeyecek kadar küçüğü gösterme olarak anlatılabilir, buna örnek olarak, çekeceğiniz nesneye, nerdeyse 1cm'den daha yakın yaklaşmanız gerekebilir. Makro olarak adlandırılan diğer bir çekim ise Close-Up, yani yakından çekimdir, burada çekim mesafesi 5cm-50cm arası değişir.

N-Nokta ölçüm, bazen sadece çekmek istediğiniz nesneden ışık ölçümü almanız gerekir, bunun için makinenizin menüsünden, ortalama yada merkez ağırlıklı ışık ölçümünü devre dışı bırakıp, nokta ışık ölçümünü almanız gerekebilir.

O-Objektif; bkz. Lens

P-Panorama;Bazen güzel bir manzara karşısında tek bir fotoğraf yetmediğinde, yatay veya dikey olarak 2 ve daha fazla fotograf çekmeniz sonucu ortaya çıkan fotografa verilebilecek genel adtır.

R-Resim; Resim boya ile yapılan bir sanattır, Fotoğraf ise ışıkla yapılır, lütfen resimle-fotoğrafı karıştırmayalım.

S-SLR; Single-Lens-Reflex, yani tek lensli kamera olarak çevirebiliriz, günümüzde kullandığımız tüm makineler SLR sınıfına girmekle beraber TLR, yani Twin Lens Reflex (bkz. lübitel) gibi makineler 30 yıl önce tarih olmuştur. SLR'ler kompakt boyutları ve daha az parça gerektirdiği için hem makine maliyetini düşürmüş, hemde taşınmasını kolaylaştırdığı için günümüze kadar gelmiştir. Fakat günümüzde aynasız makinelerin çıkması ile tahtları biraz sallantıya uğramıştır.

T-Tripod; ne çekerseniz çekin, çektiğinizin net çıkmasını istiyorsanız, fotograf ekipmanınız içinde olmazsa olmaz, temel sabitleme standartına uyan, "3 ayak" olarak adlandırılabilecek bir sehpadır.

U-Uzatma Tüpleri; Lensleri tersten bağlayarak makro fotograf çekmenizi sağlayan, fakat lensinizin camlarına zarar vermesi olası bir buluştur, kullanılması yerine makro lens alınması daha uygundur.

V- Vidalı lensler; 5 yıl öncesine kadar tarih olmuş, fakat günümüzde video kaydı için tekrar ortaya çıkmaya başlamış, 25-30 yıl geçmişi olan, gerçek cam ve çelik kombinasyonu ile üretilmiş, M42 gibi adları olan gayet sağlam ve güzel lenslerdir.

Y-Yansıtıcı; ister stüdyo, ister dış mekanda, doğal ışık yada flaşınızı en etkin biçimde kullanmanız için üretilmiş, çoğu zaman katlanabilir ve çantanızda taşıyabileceğiniz, model ve ürün çekimlerinde çok kullanılan, bir tarafı parlak (alümiyum folyo gibi) diğer tarafı mat (beyaz kağıt gibi) ışığı yönlendirmeniz için kullanılabilecek ucuz ve hafif araçlardır.

Z-Zoom, Günümüzde savaşları iyice kızışan yakınlaştırma olarak Türkçe'ye çevirebileceğimiz Zoom, uzaktaki nesneleri optik temelleri ile en yakına getirebilme için ortaya çıkan, temel olarak klasik teleskoplarla hemen hemen benzer mekanizmalarla çalışan, bir dizi mercekten oluşan camın yaptığı işe verilebilecek adtır.

Fotografium.com'a teşekkürler!
  • Etiketler;
Oğuzhan Akkoç
Hakkında bilgi yakın zamanda eklenecektir.
Yorum Yaz

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekiyor!

Yukarı Git